Onsdag 14 december 2016

I morgon är det dags att lämna Sverige för Thailand. Vi ska vara där lite mer än 3 veckor den här gången.

Fredag 16 december 2016

Torsdag 15 december 2016.

För första gången åkte vi med Qatar Airlines. Resean ner blev således uppdelad i två etapper om cirka 6 timmar per resa. Det ungerade bra men Minna tyckte maten var så där.

Landade 12.55 (25 minuter sena) Trodde det skulle vara lugnare vid passkontrollen, men inte det. Det tog cirka 45 minuter innan vi var igenom. Taxin stod och väntade på oss. Framme i Pattaya strax före klockan 16.30. Städade av lite innan vi gick upp till Big C för att fixa internet samt äta. Efter maten blev det lite shopping. Vi kom i säng vid 22.00-tiden.

Lördag 17 december - måndag 19 december 2016, Pattaya

Naturligtvis blev det anka med ris smat en EST cola. 26 kronor.

Började lördagen med att fixa bensin till mopeden. Sedan var det punktering samt att handbromsen inte fubgerade. Verkstaden nästa, 200 baht kostade det. Vi tog det sedan ganska lugnt på lördagen. Plockade lite i huset. Mon åkte till tandläkaren för att fixa sina 2 trasiga tänder. En tand kunde de fixa direkt den andra tanden behöver flera ingrepp..

Minna och Kjell var upp till Jomtien en stund på eftermiddagen. Åt på stranden.

På kvällen blev det Central men eftersom Minna och Mon åt innan vi åkte dit så fick Kjell äta själv

Minna fick en designerväska från Michael Kors. Köpt på rea men kostade en hel del...

Mon och Minna gick runt och tittade/shoppade medans Kjell åt.

Söndagen var ganska lugn. Vi gjorde ingenting speciellt. På kvällen åkte vi upp till kvällsmarknaden på Threppasit. Vi började med att äta en 5-rätters med dryck för 700 bahl. Sedan blev det shopping i stora lass. Här kommer några blider från dagen/kvällen.

Mon gör rent på uteplatsen efter hantverkarna som har byggt om vårt kök.

5-rätters middag

Bilder från marknaden.

Måndagen var lugn. Minna och Kjell var upp till Jomtien och badade. Sen lunch på Kiss.

Tisdag 20 - Onsdag 21 december 2016, Bangkok

Taxin kom och hämtade oss kl 07.45 för avfärd till Bangkok. Resan dit gci bra förutom trafiken i Bangkok som stod still. Framme vid hotellet strax efter 10.30. Vi fick inte checka in på en gång så började med en tidig lunch. Lunchen smakade bra. Ringde till Pang som kom strax efter kl 12.30. Kl ett fick vi checka in. Det var bara in med våra saker och sedan ner för att ta en taxi hem till Pangs föräldrar. De körde oss sedan till barnhemmet som Minna bodde sitt första år på. Barnhemmet är flyttat från sina gamla lokaler.

När vi kom dit visade vi kort från när vi hämtade Minna. En av personalen arbetar kvar men hon var tyvärr ledig. Vi blev visade en liknande avdelning som Minna hade bott i. Vi överlämnade en korg till den avdelningen. Sedan fick barnhemmet en gåva på 20 000 baht. Pang fick även i uppdrag att handla godis till barnhemmet för 1000 baht vilket hon har gjort.

Efter besöket på barnhemmet åkte vi hem till Pangs föräldrar för att äta middag.

Efter middagen blev det en taxifärd in till hotellet. Liten shoppingrunda. Pang sov sedan över med oss.

Minna utan ¨för barnhemmet

Ett par maträtter som 4 av 6 åt. De var friterade när de åts.

Copyright © All Rights Reserved

Efter en lång dag ute på stan var det skönt med ett dopp i poolen på 11:e våningen. Sedan blev det en thaimiddag i närheten av hotellet. Efter middagen tog Kjell en fotmassage medans de andra gick tillbaks till hotellet.

På onsdagen gav vi oss ut i Bangkok för shopping. Vi började med en brunch på Platinum där vi även shoppade i några timmar. På eftermiddagen åkte vi till MBK. Kjell gick till hotellet med det som redan var inhandlat och åkte sedan efter de andra.

Hemma på hotellet vid 18.00-tiden.

Väckning tidigt för att hinna med första tåget till flygplatsen eftersom flyget till Ubon Ratchathani går kl 07.40.

Torsdag 22 december 2016, Tha Hai

Framme hos mormor och morfarvid 10.00-tiden. Hade handlat mat efter vägen så det blev frukost. Morfar var inte hemma när vi kom, han hade blivit hämtad igår av släktingar från Si Sa Ket eftersom morfars bror har blivit inlagd på sjukhus.

En lugn dag med släktingar och grannar. Vi var till Khruang Nai och handlade på Lotus så vi har lte mat hemma.

Vid 8-tiden på kvällen kom morfar hem fast det var sagt att han skulle komma hem på lördagen. Han ville hem så släktingarna fick skjutsa hem honom. Det är cirka 10 mil från Si Sa Ket till byn.

Dagen började med att åka till marknaden för att handla. Det blev kött, fisk, grönsaker och frukt i stora mängder.

Det blev sedan en lugn dag där inte mycket hände.

På kvällen kom det fler släktingar till oss och åt middag.

Fredag 23 december 2016, Tha Hai

Minna håller på med sin mobiltelefon...

Pranee's hund Voungsen som för tillfället är väldigt lugn efterson hon har en valp

Ett husdjur på besök

Ingen speciell dag här i byn. Mons bror kom med 3 stycken kokosnötter som morfar "gör" i ordning så vi kan dricka ur dem. Minna ger Toffy godis

Julafton 24 december 2016, Tha Hai

På eftermiddagen åker vi in till Ubon för att handla lite på Big C. När vi kommer tillbaks åker Minna och Kjell ut på ett av risfälten för att fotografera lite.

Till kvällsmat äter vi köttbullar, potatis med en svampsås. Till det dricks det julmust. Det är vår julafton...

En bild på Mons brors barnbarn

Juldagen 25 december 2016, Tha Hai

Vid 11.00 tiden åker, Mon, Pranee, 2 av pojkarna samt Kjell ut till ett av Mons land för att hämta ved. Vi fäller några eukalyptusträd så vi fyller bilens flak.

Mon är trött när vi kommer tillbaks...

Några bilder på huset samt den nya förrådsbyggnaden

När vi hade byggt klart vårt nya hus sålde vi det gamla till grannen. Så här ser det ut nu när de har rustat upp det.

Till sist en bild på Toffy innan jag bär in honom för ett bad...

Annandag jul, 26 december 2016, Tha Hai

Måndag morgon betyder marknad. Mon och Kjell åkte dit. Vi gick runt och handlade en del till pengarna tog slut för Mon... När vi kom hem tog Mon mopeden och åkte till den lokala vårdcentranlen dit mormor hade gått tidigare på morgonen för provtagning. Mon hade med sig mat till mormor.

Vi hade tänkt att även idag åka till skogen för att hämta hem ved men vi fick besök av Nids klasskamrat som stannade till klockan tre.

Så den här måndagen blev en lugn dag. Tvättade kläder samt badade Pranees hundvalp. Nu är det strax sängdags för i morgon ska vi åka in till Ubon kl 08 för att fixa landpapper åt Mon. Mons föräldrar samt bymannen måste följa med.

En bild från marknaden

Tisdag 27 december 2016

Daeng som är Nids klasskamrat vill träffa en man från Sverige...

Mon och Pranee strimlar Papaya till vår lunch Som Tam

Kom iväg strax före 08.30 till Ubon. Släppte av Mon, mormor, morfar samt Byhövdingen vid typ Lantmäteriverket. Minna och Kjell åkte iväg för att fixa flygbiljetter till Bangkok men först mat. När vi åt ringde Mon och sade att allting var klart. Det blev bara att åka och hämta dem för att köra tillbaks till Tha Hai för Byhövdingen hade andra åtaganden. Kjell Minna och Mon åkte tillbaks till stan för att fixa biljetterna samt handla lite på Lotus.

Sedan blev det lugnt resten av dagen

I väntan på att åka till Ubon

Vid 12.00-tiden åkte Kjell och Mon iväg till ett av Mons land. Mon röjde upp och Kjell fällde några träd. Till slut blev det en full bil.

Sedan bev det eftermiddagsmarknaden i byn. Handlade lite mat till kvällen.

På kvällen kom Atom(bomben) tillbaks med sina föräldrar Samlit och Noi.

Det blåser och har blivit kallare.

Mormor och Atombomben sitter vid elden och värmer sig

Onsdag 28 december 2016

Torsdag 29 december 2016

Några sitter vid elden och äter

Resten sitter vid "bordet"

Minna och Toffy på bilflaket

Fredag 30 december 2016

En lugn dag på landsbygden. Det är fortfarande blåsigt och kallt tycker thailändarna. Svensk högsommar tycker Kjell. Mon har färgat håret (svart). På eftermiddagen blev det en tur till Khuang Nai för att handla lite basvaror till mormor och morfar eftersom vi åker härifrån i morgon. När vi kom hem hem åkte Minna, Kjell och hunden till ett av våra risfält för att fotografera.

Det lagades en hel del mat ikväll. Vi bjöd in våra grannar.

Dagen började med marknadsbesök för lite inhandling av köttprodukter att frysa in åt Mons färäldrar eftersom vi ska åka härifrån idag.

På förmiddagen fick Kjell ta fram motorsågen och såga ner ett träd på tomten.

Vid 12.30-tiden åkte vi iväg till Ubon för att flyga till Bangkok. Vi hade Mons pappa med oss eftersom han ville ut och flyga för första gången i sitt liv.

Flygresan gick bra, morfar satt och tittade ut genom fönstret hela resan.

På flygplatsen mötte "300" upp oss. Han är från Tha Hai och har en taxi som han kör i Pattaya. Stannade efter vägen och köpte ett Big Mac och Co till alla i bilen.

När vi kom fram till vårt hus i Pattaya satts sig Mon, morfar och 300 (hans namn på thailändska låter som 300 när man säger det). Minna och Kjell åkte till Central för att äta samt "ögonshoppa"

Lördag 31 december 2016, nyårsafton

Kjell fick börja dagen med att åka till Foodland för att handla frukost. Framåt 12-tiden orkade inte Kjell och Minna vänta på släktingarna från Bangkok samt några svenska gäster som inte hade kommit ännu så det åkte till Jomtien för att bada. Efter några timmar på stranden åkte de tillbaks hem. Inga gäster ännu... Men precis när Minna hade duschat klart kom de, 9 stycken varav ett barn.

Det visade sig att 7 stycken skulle sova kvar innan de åkte vidare. Hade de bokat hotellrum NOT. Att börja leta 2 stycken hotellrum en nyårsafton klockan 16.30 är inte lätt. Kollade upp några hotell på Jomtien så de åkte dit. Berstämde att vi skulle träffas vid 6-tifrn för att äta.

Morfar med en av gästerna, Mons kusin från Bangkok

Vi åkte upp till Jomtien så vi var där cirka 18.15. De har fortfarande inte hittat några hotellrum men hade 2 rum på gång. De vi hade tänkt var att fixa mat på stranden men med de nya reglerna får man inte hyra några stolar och bord. Så strax efter klockan sju när hotellrummen var fixade gick vi till en restaurang för att äta. Vi var ett sällskap på 13 personer. Kjell, Mon, Minna och morfar. Från Bangkok Pang och hennes föräldrar. Från Sverige var det Andreas och Pön med deras son Alfons samt Andreas föräldrar och syster.

Vi beställde in en massa mat. Precis när vi skulle börja äta kom det en regnskur och vi satt under bar himmel--- Vi lyckades få ett par bord under tak, men lite blöt blev vi.

Vi bröt upp strax före klockan 21.30 och åkte hem. Mon och morfar åkte med Mons kusin och man medans Kjell och Minna åkte moped.

Strax efter klockan elva åkte Kjell och Minna till stranden för att fira in 12 slaget.

Här kommer några bilder från kvällen.