Thailand december 2012

Torsdag 6 december 2012

Gick upp tidigt för att hålla koll på tågtrafiken samt att skotta snö. Hoppet levde ett tag att vårat tåg skulle avgå i tid elller med en mindre försening. Det sluatade med att Micke A fick skjutsa oss till Arlanda.

Så här såg det ut när vi lämnade bostaden

Incheckningen på Arlanda tog tid eftersom det var många plan som skulle iväg. Det blir så när det var stora problem dagen innan.

TG 961 som skulle ta oss till Thailand lyfte 40 minuter försenat. Vindarna var okej, vi landade bara 7 minuter efter tidtabellen.

Fredag 7 december 2012

Framme i huset klockan 08.30. Mon städade huset. Minna och Kjell åkte och badade en stund.

Efter lunchen tog tröttheten över och vi sov några timmar.

Dåligt vattentryck i huset. En mindre vattenläcka har vi sett ute på gatan så det är den som är "boven".

Vi behöver inte skotta...

I kväll blev det en tur till Big C. Innan shoppingen blev det mat. Mat och drycck för 3 personr = 35 kronor

Lördag 8 december

Sov länge idag, fick väcka Minna för att få frukost någon gång. Tog det lugnt på förmiddagen. Lite fika på uteplatsen.

Kjell tog sedan en promenad för att kolla runt lite. Slutade med lunch på 20-års jubilerande Kiss. Mon och Minna tillbringande eftermiddagen på skönhetssalongen.

Vid 17-tiden kom Karin hit från Koh Chang. Hon ska följa med till Ubon Ratchathani. Efter en stund blev det dags för Mon att åka till tandläkaren.

Vi andra 3 gick ut och åt. Efter maten blev det en promenad till Central. Överallt är det skyltat inför jul och nyår.

Minna beställde ett personligt I-phone 5 skal till sin telefon.

Mon blev 4 500 baht fattigare (1000 kr) efter sitt tandläkarbesök. Lagade 2 hål samt lagade 1 tand som det hade försvunnit en bit från. Även borttagning av tandsten och röntgen ingick i priset. Tanden hon ville rycka ut fick hon behålla!!!

Söndag 9 december 2012

Kjell åkte och handlade frulost på Foodland klockan 06.45. Nu är klockan 08.00 och ingen kommer ner och håller mig sällskap.

Bestämde att Minna och Kjell ska åka och köpa bussbiljett till Ubon. När de skulle beställa så var det fullt i morgon kväll så det blir avfärd ikväll.

Det blev sedan ett kort besök på Pattaya Park för vädret blev sämre. Vi hann precis hem så öppnade sig himlen och regnet vräkte ned.

Det blev en del att fixa innan avresan. Det svåraste vzr att få tag i en taxi som kunde köra oss till busstation. Mon fick ta en motorcykeltaxi till Mike för att få tag i en bil.

Här väntar vi på bussen.

Ubon Ratchathani 10 december 2012

Efter cirka 9,5 timme var vi framme i Ubon. Fick vänta en liten stund på Samlit innan han kom med bilen. Genom att klockan var bara 06.00 bestämde vi oss att åka till Ta Hai på en gång. Det är ju marknad där på måndags mornar.

Minna och Kjell satt på flaket. Försökte ta några bilder på soluppgången...

En bild av Minna på flaket

Snabb avlastning hemma hos mormor och morfar och sedan åkte vi till marknaden.

Mon väljer kött

Mon, Karin, mormor, Samlit och Kjell gick runt på marknaden. Minna stannade vid bilen med hundarna Toffy och Vunzen

Efter vi handlat klart åkte vi hem. En del av släkten kom förbi.

Barnet Minna håller i är Lams son "Creme" född 24 augusti.

Naturligtvis så måste det ätas. Männen förbereder en rå köttsallad

Det dukas upp på utlagda mattor

Minnas kusin Samlit och moster Pranee

Mon med Creme, i bakgrunden mormors syster

En bild på några av barnen som var med. Helgdag i Thailand så det var ingen skola idag.

Mon med morfar, mormor syns i bakgrunden

Efter alla hade åkt sov vi en stund innan det blev dags att åka till Khruang Nai för att handla dryck och torrvaror.

Våran kvällsmat ris, somtam, wokade grönsaker med kött samt grillat kött

Naturligtvis kom det en massa folk som ville äta med oss.

En av dem var Pang

Hundarna leker

Tisdag 11 december 2012

Vaknade strax efter 05.00. Gick upp 05.45. Toffy blev glad när vi kom ut.

Det kom förbi en dam på cykel som sålde svamp. Vi köpte 1 kg för 60 baht.

Alldeles efter kom munkarna på sin morgonpromenad

På förmiddagen kom det en man förbi som vill sälja land. Vi åkte med och tittade på marken

Under ett av träden stod "tjuren" Olle

Lunch

På kvällen kom det släktingar på middag igen. Här matas de mindre barnen.

En av männen som är handikappad fick hjälp med att ta sig hem.

Onsdag 12 december 2012

Första försäljaren kom förbi på gatan. Det inhandlades 2 st nya madrasse till mormor och morfar

En bild från köket

Vi åkte sedan till Khruang Nai för att fixa grejer till motorsågen. En liten shopping på Lotus blev det också.

När vi kom hem blev det ett besök på den lokala marknaden

Dagens sista inköp blev 8 kg sandkrabbor för 400 baht

Torsdag 13 december 2012

Besök i templet klockan 07.00. Här ger Mon, Minna och mormor "mat" till förfäderna

Pang har gjrot likadant

När vi kom hem från templet började Mon och Pang att göra i ordning sandkrabborna. Det är en lång process innan allting är klart. Jag frågade hur mycket sådan här sandkrabbevätska kostar i Bangkok. Man har inte råd att göra den i Bangkok där 3 st krabbor kostar 20 baht. När vätskan är klar fryser man in den i lämpliga portionsförpackningar.

Pang är orädd för krabborna som nyps när de kommer åt

Här gör Minna och Pang efterrätt av någon slags potatis

Senare på eftermiddagen åkte vi och tittade på mark som någon ville sälja. Marken låg för långt bort och långt från stora vägen.

Här är solen på väg ner över aktuellt land

Fredag 14 december 2012

Efter frukost åkte morfar och Kjell ut till ett av fälten för att fixa ved. Efter stora bekymmer med motorsågen lycjades vi fälla ett stort träd som morfar ville ha ner. Efter ett tag kom Mon och hjälpte oss.

Det blev en full bil med ved. Eftersom motorsågen gick sönder lämnade vi själva stammen till ett senare tillfälle.

Här är Kjell fullt "stridsklädd"

Det mesta av veden körde vi till milorna där man gör kol av veden

Efter en hård dags arbete fick Kjell massage av Pang

Lördag 15 december 2012

På morgonen spelade Minna badminton med en av granntjejerna

Mon tvättade kläder

En bild av färsk lime/citron från ett av träden i trädgården.  Det blir kanongod egengjord manaosoda av färskpressad frukt, lite socker och sodavatten. Kyl den och drick den kall!

På förmiddagen åkte Kjell och morfar åter ut för att fixa ved. Denna gång med en handsåg. Det var jobbigt i värmen.

Hemma i huset ordnade Mon städning. Pang och en massa barn. Det kom även en kvinna från en grannby och masserade Karin och Mon. Hon hade starka händer och var riktiigt duktig enligt både Karin och Mon.

På kvällen ramlade det in några gäster och naturligtvis fick de äta med oss

En bild på Karin och morfar. Karins sista kväll här i Ta Hai

Söndag 16 december 2012

Skjutsade in Karin till flygplatsen. Datorerna utslagna vid incheckningen så den tog tid då alla boardingcard skulle skrivas för hand.

Efter vi hade sagt Hej då till Karin åkte vi till marknaden i Warin där Pranee skulle handla. Vi andra åt mat på bilflaket

Efter det bar det iväg till Big C för lite shopping.

Väl hemma åt Mon, morfar och mormor av den inköpta Durian frukten som vi andra tycker luktar alldeles för illa

Måndag 17 december 2012

Marknad igen, här plockar Mon och Minna ihop lite frukt

Det här handlar vi inte, rättor och friterade kackerlackor med mera

Efter frukosten åkte Kjell ut för att fixa lite mera ved. Han fick senare sällskap av Minna och Mon. Det var en het dag ute på fältet.

Senare på eftermiddagen blev det bad i floden med Mon, Minna och några grannbarn. Även Toffy var med. Som ni ser är det väldigt lite vatten i floden.

Till middag åt Minna och Kjell grillad fläskfile (27 kr/kg) och klyftpotatis med en somtam sallad.

Efter lång och hård dag gick vi och lade oss kl 19.30. Så är livet på landet upp tidigt och sängdags tidigt. Det enda man hör på kvällarna är djurens olika läten.

Tisdag 18 december 2012

Vid 06.00 tiden kom 2 st släktingar med 6 kg småfisk som Mon hade beställt. Det ska göras "surfisk". Nu håller Mon och Pranee på att rensa samt fjälla fisken.

Minna började tvätta bilen...

Mon gick runt och rensade bort lite ogräs

Sedan tog värmen över. Vi gjorde ingenting resten av dagen förutom en liten tur till Khuang Nai för inhandling av mat. Minna ville ha spagetti och köttfärssås.

Onsdag 19 december 2012

Vi åkte iväg hela familjen vid 09-00 tiden för att hälsa på en del av släkten. Först åkte vi till Mons halvsyster som är förlamad i nederdelen av sin kropp efter ett fall från ett träd.

Hon bor tillsammans med sina söner och en av sönernas sambo. De sysslar med jordbruk och föder upp grisar och höns. Den stora suggan väntar på herrbesök.

Mormor, morfar och Mon satt inne i huset

Minna låg ute på en bänk med sin I-pad

På vägen hem stannade vi till i byn Sabai där det bor lite mera släkt på morfars sida. Det var bara en äldre kvinna hemma när vi kom men det samlades snabbt mera släktingar

Kvinnorna tuggade blad så de var alldeles röda i munnen.

Vi gick även över till en kusin till Mon då hon ville visa sin uppfödning av paddor.

Torsdag 20 december 2012.

Idag skulle Benny ha fyllt 65 år. Jag tog ett kort från ett gammalt fotoalbum och fotade av det. Även en ung Mon är med på kortet.

Annars var det en varm och lugn dag. Vi var och badade med grannungarna på kvällssidan.

Toffy kröp upp i knä på Minna och Mon

Fredag 21 december 2012

Idag har v varit ute på Mons mark för att hugga ved. Det var mormor, Mon, Kjell som arbetade. Minna och Toffy vaktade bilen.

Här är ett kort innan vi åker iväg

När vi högg och sågade ved fick man stå och hoppa då det fanns rödmyror överallt. De bits.... Här är en bild på några myror

Efter vi var klar i värmen fick Mon massage medans Kjell gick ner till floden så Toffy fick bada

Resten av dagen lugn. Var och handlade i Khuang Nai.

Har bokat hotel till i morgon natt i Mukdahan. Vi ska åka och hälsa på Tummaras släkt.

Lördag 22 december 2012

Vi kom iväg vid 09.30 tiden för vår 20 mila resa till Mukdahan. Tummaras släkt bor cirka 35 km utanför Mukdahan. Först åkte vi till hennes syster med familj. Vi hade med oss surfisk och en annan sorts fisk. Har man med sig gåvor så får man gåvor. Vi fick 2 säckar ris.

Vi blev kvar i cirka 3 timmar med prat och mat.

Vi åkte sedan till ett tempel där det bor en munk som är 104 år.

Efter en stund kom munken ut för en eftermiddagspromenad med sina vårdare. Han drogs runt en stund i sin rullstol.

Samtidigt pågick arbetet med att sopa löv...

Efter tempelbesöket åkte vi till Tummaras bror. Brodern var inte hemma. Hans fru var hemma med Tummaras gamla mamma som behöver tillsyn för att klara sig.

Vi stannade i dygt 2 timmar och pratade.

Åkte sedan in till Mukdahan där vi hade bokat en natt på Grand Hotel. Gick ut för att leta rätt på en restaurang samt att titta lite på marknaden. Det slutade med lite shopping samt att vi gick tillbaka till hotellet och åt där.

Söndag 23 december 2012

Vi fick sova ut idag. Ända till klockan 07.00. Nu är vi redo för att gå ner och äta frukost. Frukosten var helt okej.

Här är en bild på hotellet

Minna och Kjell utanför hotellet

Efter ha tankat stannade vi till på Big C för att köpa lie saker till Tummaras mamma och syster. Systern har samma sorts cancer som Tummara och bor nu hemma hos en annan syster i väntan på att somna in.

Vi åkte först till brodern där Tummaras mamma bor. Mamman ska enligt uppgift vara 103 år!

Mon pratde med brodern samt hans fru. Minna och Kjell gick till baksidan av huset och slog några golfslag på broderns egna träningsplan.

Stannad till en kort stund hos systern innan våran 20 mila hemfärd började.

Vi tog en paus i Amnat Charon och där inhandlades det en stol som Minna ville åka på när vi närmade hos hemmet.

Även Kjell testade de när vi kom hem. Morfar trodde oss inte när han fick veta hur mycket Mon hade gett för stolen. 1600 Baht efter lite prutning.

Minna var sugen på pommes frites så det blev det och Kjells hemgjorda hamburgare. Det har börjat blåsa nordligs vindar så nu blir det kallare.

Måndag 24 december 2012 (Julafton)

GOD JUL. 15 grader nu på morgonen Vi har tänt första elden.

En gammal Strömsbro jacka kommer till användning.

Vi började dagen med att gå på marknaden. Minna och Mon handlade kläder. Kjell körde iväg veden som morfar hade sågat i lämpliga bitar. Pang kom och hämtade Minna för de skull vara tillsammans under dagen. Pangs familj äter betydligt starkare mat än våran så somtamen var ganska stark enligt Minna som ändå fick en egen.

Mon, mormor och Kjell åkte till landet igen. Vi var där 3,5 timme och rensade ut. Fyllde en bil full med ved.

Kjell åkte sedan till Khuang Nai för att köpa köttfärs för att göra köttbullar.

Minna och Kjell hade en liten "jultallrik" bestående av potatis, köttbullar, svampstuvning, ägghalvor med kaviar samt inlagd sill. Det smakade bra,

Till måltidsdryck hade Kjell tagit med och överraskat Minna med julmust.

Självklars så hade vi även en tomteluva.

Minna fick några julklappar samt att hon hade en kortare dansuppvisning för oss andra.

Tisdag 25 december 2012 (Juldagen)

God fortsättning. Även idag var det 15 grader när vi vaknade. Gjorde även idag upp en eld vi kunde värma oss vid.

Efter frukosten som nu är avklarad ska Minna göra klar sin matteläxa för i morgon åker Kjell tillbaka till Pattaya för att måla samt besöka tandläkaren. Minna och Mon stannar kvar till 2 januari 2013.

Morfar sitter och fiilar på sågen så den blir vass. Eventuellt ska vi till landet en kortare sväng idag.

Kjell, mormor och morfar har sågat och huggit ved idag. Kjell körde iväg till templet med det sista som ska "bli kol". Det fanns en del kvar där som behövde sågas. Fick sällskap av en munk som satt och mediterade samt rökte.

Så här mycket ved har det blivit (det finns mer hemma som inte ska bli kol)

Mon fixade håret hos sin syster. Även Kjell klippte sig.

Minna var med Pang hela dagen.

Onsdag 26 december 2012

Upp som vanligt före klockan 06.00. Idag var det 18 grader så det blev ingen eld. Innan Kjell skulle skjutsas till flygplatsen blev det fotografering. Här kommer några familjebilder.

På vägen in till Ubon ringde Mon och bokade tid hos tandläkaren. Klockan fyra i eftermiddag ska Kjell vara där.

Flygningen från Ubon till gamla flygplatsen i Bangkok gick bra. Landade 20 minuter före utsatt tid. Taxichauffören stod utanför och väntade när jag kom ut. Resan till Pattaya tog drygt 2 timmar med lite strul på grund av vägarbete.

Gick till Big C och åt innan tandläkaren.

Det gick inte så bra hos tandläkaren då det var "stora" problem. För lite tid så det får åtgärdas i Sverige. Han fixade dock till en mindre skada.

Väntar nu på att Nicllas och Aoy ska komma förbi.

Torsdag 27 december 2012

Uppe klockan 05.30. Tvättade en maskin åkte sedan till Foodland och åt frukost.

Skrapade väggarna på uteplatsen uppe hela förmiddagen. När det var klart åkte jag till beachen och var där i 4 timmar. Åt, badade samt satt och löste sudoko.

Tog sedan en promenad och kollade av läget. Åt en sallad på Pizza company. Gick en bit på Beach road där hela strandpromenaden är fylld med stånd som säljer mat, kläder, elektronik med mera.

Rapport från Ubon: Minnna har varit inne i stan med Pang och hennes moster med man. Ätit på KFC.

Fredag 28 december 2012

Vaknade lite senare än vanligt (07.00). Var fullt vid disken på Foodland så jag köpte frukost med mig hem.

Förmioddagen gick åt att måla uteplatsen uppe. Lunch sedan på Kiss. Lite shopping på Royal Garden och fredagsmarknaden. Nu började det "stora" projektet när jag kom hem, byta lampa i trappen upp till övervåningen.

Började med att bära dit en massa böcker för att kunna ställa stegen på, blev vingligt och ingen som kan hålla i stegen. Tog då in den gamla bambustegen, den höll.. Nu fungerar lampan igen.

Gick sedan till Home för att köpa lite mer färg. På vägen hem såg jag att det lyste hos Kay och Leif. Gick in till dem och blev kvar en bra stund och pratade med dem. Det blev en sen middag på Centrsl. Handlade mikrofoner till Karaoke maskinen.

Rapport från Ubon: Besök på templet på morgonen. Mon åkte sedan med Samlit in till Ubon för att ta körkort för motorcykel. Det gick bra så hon testade även att ta för bil. Skrivningen gick bra men utan att träna fickparkering sprack hon på det. Hon fixar det nästa gånig efter lite träning.

Minna har varit med Pang hela dagen. De har varit ute vid en fiskdamm de sköter om och fiskat upp fisk som de sedan har ätit.

Lördag 29 december 2012.

Frukost på Foodland klockan 06.50. Nu ska jag strax gå upp och måla klart på uteplatsen uppe. Ska åter igen upp och klättra på bambustegen...

Har målat det mesta uppe men det är lite kvar. Åkte sedan ner till stranden. Det blev 4 timmar där- Började lyssna på en ny bok. Blev även lunch där

Det är mycket folk här nu. Svårt att ta sig fram i trafiken. Åker moped till stranden annars går det snabbast att gå.

Shoppingtur på kvällen. Träffade en gammal bekant som jag har känt över 20 år. Hon hälsar till farmor och farfar (då vet ni vem det är). Hittade Hollister tröjor till Minna. Gick efter Beachroad, Varmt och trångt.

Rapport från Ubon: Inget speciellt förutom att Minna har lärt sig köra moped själv.

Söndag 30 december 2012

Har tvättat lite kläder. Ska strax gå upp och måla igen. Sedan stranden eller söndagsmarknaden är frågan.

Det blev söndagsmarknaden. Inte så mycket folk. Köpte ingenting åkte till nya Lotus och handlade lite saker som ska med hem.

Ut och åt med Niclas och Aoy på kvällen.

Livet i Ubon är som vanligt.

Nyårsafton 2012

Skulle ta mopeden vid 07.00 för att åka till Foodland för frukost. GISSA vad jag brukar råka ut för här?

Rätt gissat. Punktering!!!! Det blev nödfrukosten i kylskåpet. Tog sedan tag i den utvändiga målningen för vädret idag är faktiskt molnigt och "lite" kyligare än tidigare. Gick för att köpa hem lunch men flera ställen runt omkring har inte öppet så det blev somtam, kyckling och ris från en vagn. 100 baht kostade det för en rejäl portion. Hundarna fick resterna och det var betydligt mer än vad jag åt.

Blev en liten shoppingtur på eftermiddagen.

Gick ut och åt "nyårsmiddag" på Pizza Company med Niclas och Aoy. Kollade till Beach road innan vi gick hem före klockan 22.00.

Med allt smällande och raketer bestämde jag mig att gå tillbaka till Beach road för att fira in det nya året på stranden. Gick förbi A ställe där det var nyårs party och önskade henne Gott Nytt År.

Hamnade nere vid stranden vid 23.00 tiden. Himlen lystes hela tiden upp av raketer med mera. Smällarna från rakerna och andra pyrotekniska varor hade man behövt hörselskydd till.

På stranden satt fol överallt och hade fest eller bara åt mat. Här kommer några kort från nyårsfirandet på stranden.

Hemma igen vid 01.00 men smällande tog inte slut....

I Ubon har de firat Pranees födelsedag samt nyår. Mon beställde hem Pizza som hon bjöd på.

Till sist GOTT NYTT ÅR

Nyårsdagen 2013

GOD FORTSÄTTNING PÅ 2013

Uppe tidigt. Gick iväg till Foodland klockan 07.30 för att äta frukost. På många ställen pågick festen fortfarande. När jag passerade på hemvägen vid 08.15 och de står och dansar till Gangnam Style, hur orkar de?

Målade fram till klockan 14.00. Nu är jag less på att måla. Fortsätter med taken på den nedre uteplatsen nästa gång jag är här.

Det blev samma lunch som igår. De kände igen mig vid vagnen behövde bara säga "Same yesterday".

Niclas och Aoy kom förbi när jag skulle ut och handla. Shoppingturen blev liite försenad (blev inget handlat) men det blev som övriga svenskar enligt tidningarna en liten pizza till middag. Tidig kväll, trött sedan igår.

2 januari 2013

Gick iväg med mopeden för att få punkteringen lagad 07.15. Det var kö på verkstaden så jag lämnade den och gick till Foodland och åt frukost. Mopeden var inte klar när jag kom tillbaka. Gick hem och tvättade handdukar medans jag väntar på mopeden. När jag kom tillbaka strax före 09.00 var den klar. Kostnad för utbyte av innerslang 120 baht inklusive arbete.

Mon och Minna sitter nu på planet funderar själv på att åka och bada en stund innan de kommer tillbaka hit.

Åkte till Pattaya Park. Var där i cirka 2 timmar. Mon och Minna kom till Pattaya kl 13.00. Vi åt lunch tillsammans. Efter någon timme gick Mon ut för att shoppa lite. Strax efter kl 17.00 ringde hon från Royal Garden och ville att vi kom dit för att fixa Minnas beställning på "armband". När vi var där ringde vi till Niclas och Aoy och bestämde att vi skulle äta klockan 19.30 må en seafood restaurang.

Solen på väg ner

På Tankay restaurangen beställdes det in mat

Torsdag 2 januari 2013

Sista dagen. Frukost på Foodland för Minna och Kjell.

Mon och Aoy har varit på marknaden och handlat grönsaker med mera som ska med hem.

Kjell, Minna och Niclas var ute och shoppade lite små saker.

Väskorna packade 75 kg som ska checkas in och cirka 55 kg i handbagage. Allting gick bra vid incheckningen.

När allting var klart så blev Kjell magsjuk, troligtvis efter ha ätit en dålig smörgås på väg till flygplatsen. Det blev 11 toalettbesök på flygplatsen samt inne i planet. KUL. Till frukosten på planet var Kjell i sådär skick men fick i sig en youghurt.

Fredag 4 januari 2013

Hemma i ett kyligt Gävle klockan 08.50 efter att allting hade fungerat bra med SJ denna gång.

Tack till er som har följt oss på denna resa.